Σάββατο 18 Μαΐου 2013

ΣΥΝΕΔΡΙΟ: ΛΟΓΙΟΙ ΤΗΣ ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑΣ (24-25 Μαΐου 2013)/ Περιοδικὸν ΜΝΗΜΟΣΥΝΗ


ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΕΠΙ ΤΟΥ ΝΕΩΤΕΡΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ
(Περιοδικὸν ΜΝΗΜΟΣΥΝΗ)

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ - ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ
ΛΟΓΙΟΙ ΤΗΣ ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑΣ
(24-25 Μαΐου 2013)


Σᾶς προσκαλοῦμε νὰ παρακολουθήσετε τὶς ἐρ-γασίες τοῦ ἐπιστημονικοῦ συνεδρίου μὲ θέμα «Λό-γιοι τῆς Τουρκοκρατίας», τὸ ὁποῖο διοργανώνεται ἀπὸ τὴν Ἑταιρεία Ἱστορικῶν Σπουδῶν ἐπὶ τοῦ Νεωτέρου Ἑλληνισμοῦ. Ἡ ἐναρκτήρια συνεδρία θὰ γίνει τὴν Παρασκευὴ 24 Μαΐου, ὥρα 8.55 π.μ., στὴν αἴθουσα συνεδρίων (ἡμιώροφος) τῆς Κρητι-κῆς Ἑστίας, ὁδὸς Στράβωνος 12, Παγκράτι.

 Μὲ τιμὴ  
Γιὰ τὸ Δ.Σ. τῆς Ἑταιρείας

Ὁ Πρόεδρος                 
Ἀθανάσιος Θ. Φωτόπουλος
 Ἡ Γεν. Γραμματεὺς
Ἰωάννα Γιανναροπούλου
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ
ΛΟΓΙΟΙ ΤΗΣ ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑΣ

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 24 Μαΐου, ώρα 8.55 π.μ.

- Μαρία Μαντουβάλου (Αναπλ. Καθηγ. Φιλοσοφικής Σχο-λής Παν/μίου Αθηνών): Άγιος Αθανάσιος Πάριος και Χρι-στόδουλος Παμπλέκης – Νέα στοιχεία.
- Ζωή Μουρούτη - Γκενάκου (τ. Επικ. Καθ. Πανεπιστημίου Κρήτης): Η ιδιοπροσωπία του Νεοελληνικού Διαφωτισμού και οι θέσεις του Νικηφόρου Θεοτόκη.
- Μαρία Τερδήμου (Μαθηματικός, δ.Φ., Ελλην. Ανοικτό Παν/μιο): Ο Κωνσταντίνος Κούμας ως δάσκαλος των επι-στημών.
- Άννα Καλώτα (Αρχειονόμος-Βιβλιοθηκονόμος): Οι δωρε-ές των βιβλίων του Ευγένιου Βούλγαρη και η χρήση τους ως διδακτικά στη Σχολή Κοζάνης στις αρχές του 19ου αι.
.- Όλγα Χριστοδουλίδου (Υπ. Διδάκτορας Π.Τ.Δ.Ε. Πανεπ. Πατρών): Το ιδεώδες του «Χριστιανού τέλειου ανθρώπου» και ενδείξεις ενσωμάτωσής του σε θεωρίες περί παιδείας λο-γίων του Νεοελληνικού Διαφωτισμού.

Διάλειμμα (15 λ.)

- Γερμανός (Μητροπολίτης Ηλείας): Ανέκδοτα κείμενα περί του μοναχού Χριστοφόρου Παναγιωτοπούλου «Παπουλά-κου».
- Σωτηρία Τριαντάρη (Επίκ. Καθ. Φιλοσοφίας, Παν. Δ. Μα-κεδονίας): Η ρητορική παιδεία στον Γεώργιο Γεμιστό Πλή-θωνα και Ματθαίο Καμαριώτη. Μεταβυζαντινές επιδράσεις.
- Δέσποινα Μιχάλαγα (Λέκτωρ Τμ. Θεολογίας, Παν. Αθη-νών): Στυλιανός Βλασσόπουλος, ελάσσων λόγιος – απολογη-τής της Ορθοδοξίας.
- Αθηνά Τσιγκαροπούλου (Δρ. Βυζαντινής Αρχαιολογίας ):
Επίσκοπος Θεόφιλος Παπαφίλης: Ανιχνεύσεις για τη συμβο-λή του στην πνευματική αναγέννηση της Κολακιάς και την τοπική συντεχνία ζωγράφων.
- Αλεξάνδρα Αναστασιάδου (δ.Φ. Πανεπ. Αθηνών): Η Η-πειρωτική λογιοσύνη ως συνήγορος της πολιτισμικής διαλε-κτικής μεταξύ των λαών της Χερσονήσου του Αίμου κατά τον 18ον-19ον αι.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 24 Μαΐου, ώρα 6.25 π.μ.

- Ευσέβιος (Μητροπολίτης Σάμου και Ικαρίας): Λόγιοι επί-σκοποι και κληρικοί της Σάμου κατά την περίοδο της τουρ-κοκρατίας.
- Μανόλης Βαρβούνης (Καθηγ. Λαογραφίας στο Δημοκρί-τείο Πανεπιστήμιο Θράκης): Εκκλησιαστικές βιβλιοθήκες της Σάμου (17ος αι.-1912): Η συμβολή τους στην παιδεία του Γένους.
- Αναστάσιος Μαράς (ΣΕΠ στο Ελλ. Ανοικτό Πανεπιστή-μιο (ΕΑΠ) και Διδάσκων στην Ανώτ. Εκκλησιαστική Ακα-δημία Θεσ/νίκης): Ο Παχώμιος Ρουσάνος και η εποχή του: «Κατά αγιοκατηγόρων».
- Ιωάννης Μπουγάτσος (Φιλόλογος - Θεολόγος): Το συγ-γραφικό έργο του Κωνσταντίνου Οικονόμου του εξ Οικονό-μων στη Σμύρνη (1810-1819).

Διάλειμμα (15 λ.)

- π. Γεώργιος Μεταλληνός (Ομότ. Καθηγ. Πανεπ. Αθη-νών): Άγιοι Πατέρες και Φιλοσοφία κατά τον Βικέντιο Δα-μοδό.
- Κωνστ. Δ. Μαλαφάντης (Αναπλ. Καθηγητής Πανεπ. Αθη-νών): Ο Αδαμάντιος Κοραής ως παιδαγωγός.
- Δημακοπούλου Χαρίκλεια (Ιστορικός του Δικαίου και των Θεσμών, Δρ Ν.): Ο Αλέξανδρος Μαυροκορδάτος προ της Επαναστάσεως του 1821. Το λησμονημένο μνημόνιο εκ-τιμήσεως της καταστάσεως τής Οθωμανικής Αυτοκρατορίας του 1818.
- Αικατ. Κουτουξιάδου (Διδ. Ιστορίας, Σύμβουλος Φιλολό-γων Β/βαθμιας Εκπαίδευσης): Η συμβολή των λογίων στο φαινόμενο της ευεργεσίας προς την εκπαίδευση, (τέλη 18ου αρχές 19ου αι.).

ΣΑΒΒΑΤΟ 25 Μαΐου, ώρα 8.55 π.μ.

- Χριστίνα Κολοβού (Δρ Θεολογίας): Η θεολογική πατερική παράδοση στο έργο του Ευγενίου Βουλγάρεως «Αδολεσχία Φιλόθεος».
- Παναγ. Νταβαρίνος (Επίκ. Καθηγ. ΤΕΙ Αθήνας, Σχολικός Σύμβουλος Φιλολόγων): Λόγιοι του Νεοελληνικού Διαφω-τισμού στην περιοχή των Αγράφων επί τουρκοκρατίας (17ος-18ος αι.). Ευγένιος Γιαννούλης ο Αιτωλός και Αναστάσιος Γόρδιος.
- Αθανάσιος Τζιερτζής (Φιλόλογος - Διδάκτωρ Εκκλ. Ιστο-ρίας Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ.): Η έκδοση της «Ιερογρα-φικής Αρμονίας» από τον εξ Αδριανουπόλεως μετέπειτα Οι-κουμενικό Πατριάρχη άγιο Κύριλλο ΣΤ΄ (1802).
- Χρήστος Μούλιας (Δικηγόρος): Γεώργιος Θεοχαρόπου-λος Πατρεύς (1770 – 1852;).
- Γεώργιος Παναγόπουλος (Επίκ. Καθηγητής Δογματικής ΑΕΑ Ιωαννίνων): Μάξιμος ο Γραικός και το Ισλάμ: Το α-ντιρρητικό στίγμα ενός μάρτυρα της αληθείας.

Διάλειμμα (15 λ.)

- Ηλίας Τεμπέλης (Επίκ. Καθηγ. Φιλοσοφίας Σχολής Ναυ-τικών Δοκίμων): Η ελληνική μετάφραση της Λογικής του Friedrich Christian Baumeister (Βιέννη 1795): Το πλήρες προοίμιο των αποσυρθέντων αντιτύπων.
- Γεωργία Ευθυμίου (Msc Γλωσσολογίας, υποψ. διδ. Πα-νεπ. Ιωαννίνων): Ο Δημήτριος Καταρτζής και οι γλωσσικές του απόψεις στη «Γραμματική τῆς ρωμαίκιας γλώσσας».
- Στέλλα Π. Χελιδώνη (Λέκτορας Νεοελληνικής Φιλολογί-ας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης): Η «Συναγωγή κειμένων» ως είδος βιβλίου κατά την περίοδο της Τουρκο-κρατίας.
- Αναστ. Διονυσόπουλος (δ.Φ., ΣΕΠ Ανοικτό Παν/μιο): Η κοσμολογία στο πλαίσιο της οντολογίας στο έργο του Ευγέ-νιου Βούλγαρη.
- Ευστρ. Βαχάρογλου (Μεταδιδ. ερευνητής ΑΠΘ) & Ιω. Μπουνόβας (Διδ. Παιδαγωγικής Παν. Ιωαννίνων): Η επί-δραση των περί ηθικής βιβλίων του Γρηγορίου Κωνσταντά  και του Α. Ρ. Ραγκαβή στην ελληνική εκπαίδευση τον 19οαι.

ΣΑΒΒΑΤΟ 25 Μαΐου, ώρα 6.25 μ.μ.

- Αθηνά Κονταλή (Δρ Θεολογίας): Μελέτιος Πηγάς και Κύ-ριλλος Λούκαρις «Κατά Ιουδαίων».
- Σπύρος Παναγόπουλος (Φιλόλογος-Ιστορικός): Η προσω-πικότητα και το θεολογικό έργο του Νικόλαου Μαλαξού 1498-1587).
- Νικόλαος Α.Ε. Καλοσπύρος (Δρ Κλασσικής Φιλολογίας, επισκ. Καθηγ. Πανεπ. Αθηνών): Πώς ο Αδαμάντιος Κοραής διάβαζε τον Ηρόδοτο.
- Πέτρος Φαραντάκης (Διδάκτορας της Φιλοσοφίας (ΕΑΠ): Διαφωτισμός και ελλογιμότητα στη νεοελληνική διανόηση κατά τη διάρκεια της Τουρκοκρατίας. Από τη χειραφέτηση στη χειραγωγία; Η συμβολή του Κέντρου Ερευνών της Νεο-ελληνικής Φιλοσοφίας του Τομέα Φιλοσοφίας του Πανεπι-στημίου Ιωαννίνων.

Διάλειμμα (15 λ.)

- Λίλια Διαμαντοπούλου-Χίρνερ (Βοηθός Καθηγητή, Πα-νεπ. Βιέννης Τμήμα Βυζαντινών και Νεοελληνικών Σπου-δών): Ο Λάμπρος Φωτιάδης (1752-1805) ως ποιητής.
- Βασίλης Μπακούρος (δ.Φ., Καθηγ. Ιωνιδείου Σχολής Πει-ραιά): Οι λόγιοι της Πατριαρχικής Ακαδημίας: Το Organum και ο διδάσκαλος Αντώνιος Βυζάντιος μέσα από ανέκδοτες επιστολές του.
- Χρήστος Κ. Ρέππας (υποστρ. ε.α. Ελλ. Αστυνομίας, συγ-γραφέας): Αλληλογραφία των λογίων Δημ. Μόστρα και Δημ. Σχινά κατά τα έτη 1812-1816.
- Αθανάσιος Θ. Φωτόπουλος (πρ. Επίκ. Καθηγ. Νεότερης Ελληνικής Ιστορίας στο Πανεπ. Πατρών): Χειρόγραφο της μονής Βλαχερνών Ηλείας με επιστολές του Δανιήλ Κεραμέ-ως του Πατμίου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου